Bunzl pillérek, mint a fenntarthatósági célok alapjai
A Bunzl Magyarország Kft. – a Bunzl Cégcsoport tagja – disztribúciós és szolgáltatási specialistaként tölt be fontos szerepet a nemzetközi ellátási láncokban. Tevékenysége során folyamatosan változó üzleti környezetben szembesül fenntarthatósági kérdésekkel. E kérdések és kihívások megértése érdekében az anyaválallat, a Bunzl Plc., 2022-ben elvégezte az első olyan felmérését (materiality assessment), melynek célja azon fenntarthatósági problémakörök azonosítása volt, melyek nem csak a Bunzl, hanem az érdekelt felei (a tevékenysége által érintett cégek, szervezetek, társadalmi körök) számára is fontosak.
Cégünk ugyanis kulcsfontosságúnak tartja, hogy tevékenysége során tekintettel legyen azon jelentős társadalmi és környezeti kérdésekre, melyek leginkább foglalkoztatják az érdekelt feleit. Emellett tisztában vagyunk azzal, hogy a vállalatoknak felelősséget kell vállalniuk döntéseik társadalomra és környezetre gyakorolt tényleges és lehetséges hatásaiért.
A felmérés és annak értékelését követően a Bunzl Plc. négy kulcstémát azonosított be, amiken fenntarthatósági stratégiája alapul. A stratégia kiterjed a Bunzl Cégcsoport összes vállalatára, így a Bunzl Magyarország Kft.-re is. A négy kulcstéma és a hozzájuk kapcsolódó kötelezettségvállalások a következők:
Felelős ellátási láncok
- 2025-re a beszerzéseink 90%-a auditált szállítóktól fog származni a magas kockázatú régiókban
Befektetünk a munkavállalóinkba
- Több nőt szeretnénk vezetői szerepben;
- Befogadó vállalati kultúrát építésünk;
- A vezetők következő generációjának kiválasztása, felépítése a fiatal tehetségek köréből kulcsfontosságú
Fellépés az éghajlatváltozás ellen
- Scope 1 & 2: célunk, hogy 2030-ra 27,5%-os kibocsátás-csökkenés érjünk el 2019-hez képest (ez 50%-os CO2-hatékonyság növekedést jelent);
- Scope 3: a beszállítók 79%-a SBTi célokkal fog rendelkezni 2027-ig;
- Net zero kibocsátás 2050-ig
Alternatív termékek és szolgáltatások
- Ügyfelek támogatása az egyszer használatos műanyagok cseréjében, csökkentésében;
- Újrahasznosítható, komposztálható vagy újra használható csomagolások szignifikáns növelése
Ez a négy kérdéskör az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljai (UN SDGs) közül ötöt ölel fel, ennélfogva a Bunzl Cégcsoport hozzájárul ezzel a globálisan elfogadott fenntartható fejlődési célok megvalósításához, melyek célja a világ fejlődési pályájának fenntartható irányba állítása, ami kétségtelenül az ENSZ eddigi egyik legnagyobb vállalkozása.
A következő SDG-ket támogatjuk vállalatcsoport szinten:
- Tisztességes munka és gazdasági növekedés (8.)
- Nemek közötti egyenlőség (5.) és egyenlőtlenségek csökkentése (10.)
- Fellépés az éghajlatváltozás ellen (13.)
- Felelős fogyasztás és termelés (12.)
Bunzl 4 ESG pillére
Science Based Targets initiative (SBTi) és a Scope 1, 2 & 3
Az SBTi egy olyan globális kezdeményezés, mely a Párizsi Egyezmény célkitűzéseivel összhangban, egyértelműen meghatározott utat kínál vállalatoknak a kibocsátásaik csökkentéséhez vezető úton. A vállalatok által meghatározott célok akkor tekinthetők “tudományosan megalapozottnak (science based)”, ha azok összhangban vannak a legfrissebb klímatudományi eredményekkel, és a globális felmelegedést a pre-indusztriális szintekhez képest 1,5°C-ra korlátozzák.
A Science Based Targets Initiative 2022-ben igazolta, hogy a Bunzl Plc. által benyújtott vállalati ÜHG-kibocsátás csökkentési célok megfelelnek az SBTi kritériumoknak és ajánlásoknak. Az SBTi csapata a vállalat Scope 1 és 2 körébe tartozó célokat minősítette. A Scope 1, 2 & 3 körébe tartozó kibocsátásokról a lenti ábra nyújt részletes összefoglalót. Röviden az mondható el, hogy a
Scope 1: Közvetlen kibocsátás
→ A cég működéséből származó közvetlen kibocsátások (pl. céges autók üzemanyag fogyasztása).
Scope 2: Közvetett kibocsátás
→ A vásárolt energiából adódó kibocsátások (pl. villamos energia, távhő).
Scope 3: További közvetett kibocsátás
→ Minden egyéb, ami az értéklánchoz kapcsolódik, így a beszállítóktól származó emissziók, a termékek életciklusából eredő kibocsátások, stb.
Scope 1, 2 & 3
Az egyes pilléreket támogató tevékenységek cégünknél
Felelős ellátási láncok – Etikus beszerzés és működés
Becslések szerint világszerte 28 millió ember van kényszermunkakörülmények között, és napról napra egyre több embert tévesztenek meg, taszítanak kizsákmányoló helyzetbe, melyet képtelenek visszautasítani, elhagyni. Ez az oka annak, hogy a Bunzl proaktív, közvetlen és kockázatalapú megközelítést alkalmaz annak érdekében, hogy ellátási láncaiban szereplő partnerei megfeleljenek az irányelvei által megkövetelt magas szintű etikai normáknak. Zéró toleranciát tanúsít ugyanis minden etikátlan gyakorlattal szemben, és elkötelezett az emberi jogok tiszteletben tartása mellett saját tevékenysége során és az ellátási láncaiban egyaránt.
Az Etikus Beszerzési Irányelvünk értelmében az ellátásilánc-menedzsment folyamatai során gondoskodunk a termékek felelősségteljes gyártásáról és beszerzéséről. Olyan beszállítói kapcsolatok fejlesztésére és fenntartására törekszünk, amelyek etikusak, a kölcsönös előnyökön alapulnak és az ügyfeleink igényeinek teljesítésére irányulnak. Gondoskodunk arról, hogy vállalatunk etikus és következetes módon szerezze be termékeit, miközben együttműködik a beszállítóival azok társadalmi és környezetvédelmi tevékenyének fejlesztésében.
A beszállítókat partnereknek tekintjük, akikkel együtt dolgozunk azon, hogy a kínált termékeink és szolgáltatásaink a vállalati felelősségvállalási irányelveinknek megfeleljenek. Együttműködünk a kulcsfontosságú termékbeszállítóinkkal annak érdekében, hogy a vállalati felelősségvállalásunk elvei a teljes ellátási lánc mentén érvényre jussanak.
Rendszeres kockázatértékelést végzünk beszállítóink körében, különös figyelemmel a társadalmi kockázatokra, mint például a modern rabszolgaság vagy a vesztegetés kockázataira. A kockázatértékelések lehetővé teszik, hogy jobban megértsük az ellátási láncaink társadalmi és környezeti hatásait és a legfontosabb kockázatokra irányítsák figyelmünket.
A Beszállítói Magatartási Kódexünk (Supplier Code of Conduct) meghatározza a beszállítókkal szembeni elvárásainkat a munkaügy és emberi jogok, a környezetvédelem, a munkabiztonság, valamint az etikus magatartás és vállalatmenedzsment területén. A kódex a Bunzl számára világszerte termékeket és szolgáltatásokat nyújtó valamennyi beszállítóra vonatkozik. A cégünkkel való üzleti kapcsolat során elvárjuk a beszállítóinktól, hogy elfogadják és alkalmazzák az irányelveinket. Ez az alvállalkozókra is vonatkozik.
A Bunzl Etikus Beszerzési Irányelvekben rögzítettek alapján cégünk fenntartja a beszállítóval való kapcsolat megszüntetésének jogát, ha elfogadhatatlan gyakorlat alkalmazására derül fény bármely Bunzl-termék előállítása során. Ilyen gyakorlat többek között a gyermekmunka, a kényszer- vagy rabszolgamunka, a fizikai bántalmazás és megfélemlítés, valamint a vesztegetés elleni jogszabályok be nem tartása.
Beszerzéssel foglalkozó valamennyi vezető munkatársunk el kell végezze a megvesztegetésről, a modern rabszolgaságról és egyéb társadalmi kockázatokról szóló képzést, mely segít a beszállítói láncban esetlegesen felmerülő kockázatok azonosításában és iránymutatást nyújt a szükséges lépésekről, melyeket meg kell tenniük ilyen probléma észlelése esetén.
Tevékenységünket minden tekintetben szigorú etikai, szakmai és jogi szabályok szerint végezzük. Az etikus üzleti gyakorlat iránti elkötelezettségünk folytán a megvesztegetés, korrupció bármely formáját elutasítjuk. A Megvesztegetés- és Korrupcióellenes Irányelveink tartalmazzák a követendő elveket és magatartási formákat. Az irányelvben rögzített követelmények nemcsak a vállalatunkra és munkavállalóinkra vonatkoznak, hanem kiterjednek azon ügynökökre, képviselőkre és közvetítőkre is, akik a Bunzl nevében járnak el.
Tekintettel a megvesztegetés és korrupció elleni törvények és szabályozások megszegésének súlyosságát, amennyiben egy munkavállaló – szándékosan vagy hanyagságból – nem követi a fenti irányelveket, akkor az fegyelmi intézkedéshez és végül a munkaviszony megszüntetéséhez is vezethet. Amennyiben harmadik fél nem tartja be az irányelveket, úgy az üzleti kapcsolat is megszűnhet.
A Bunzl minden munkavállalója köteles jelenteni minden tényleges vagy gyanított megvesztegetést, csalást vagy egyéb hűtlen kezelést a menedzsmentnek. A munkavállalók észrevételeiket az illetékes osztály vezetőjének vagy a Bunzl központjának is jelenthetik, ezt a lehetőséget a Speak Up Policy tartalmazza. Vállalatunknál az üzleti magatartásra előírásaink és etikai kódexünk van, továbbá kötelező képzést nyújtunk munkavállalóinknak a legfontosabb problémákról, rendszeresen végzünk belső ellenőrzést, zéró toleranciát tanúsítunk a tisztességtelen munkahelyi diszkriminációval szemben, illetve rendszeresen kikérjük munkavállalóink véleményét.
Végül, de nem utolsósorban, mind vállalatunkra, mind munkavállalóinkra vonatkozik a versenyjog, amelynek célja a fogyasztók lehető legnagyobb mértékű védelme azáltal, hogy biztosítja a vállalatok közötti tisztességes versenyt az árak, a minőség és az innováció tekintetében. Semmilyen körülmények között nem tűrjük el a tiltott, versenyellenes gyakorlatokat, mint amilyeneket a tényleges vagy potenciális versenytársakkal kötött, akár írásbeli, akár szóbeli megállapodások példázhatnak. Az ilyen típusú megállapodások közé tartozhatnak az árrögzítéssel, a termelés korlátozásával, a piac felosztásával, a fiktív ajánlattétellel és az üzleti szempontból érzékeny információk cseréjével kapcsolatos megállapodások. A vevőkkel, beszállítókkal, kiskereskedőkkel és forgalmazókkal kötött megállapodások szintén versenyellenesnek minősülhetnek, ha exporttilalom alá eső árukra vagy szolgáltatásokra vonatkoznak, ha viszonteladói árakat rögzítenek, vagy kizárólagos beszerzési/szállítási kötelezettségeket írnak elő.
Befektetés a munkavállalóinkba
Hiszünk abban, hogy a munkavállalóink sikerünk különleges kulcsszereplői, ezért elkötelezettek vagyunk amellett, hogy munkaügyi eljárásaink és gyakorlataink a munkavállaló képességeinek maximalizálására irányuljanak. Véleményünk szerint ezt munkavállalóink adottságainak fejlesztésével lehet a legjobban elérni, de közben a különböző kultúrákat, nézőpontokat és tapasztalatokat is figyelembe kell venni. Az Egyenlőség és sokszínűség irányelvünk ezt az elkötelezettséget hivatott biztosítani.
Olyan munkakörnyezet kialakítására törekszünk, amelyben minden munkavállalót egyénként, tisztességesen és következetesen kezelünk. Szeretnénk elhárítani a szükségtelen, valós vagy vélt akadályokat munkavállalóink elől, akik képzés és fejlődés, pozícióváltás és karriertervezés útján keresnek lehetőségeket. Elkötelezettek vagyunk a kollégáinkkal való tisztességes és tiszteletteljes bánásmód mellett és elvárjuk a munkavállalóinkkal szemben is, hogy megértsék és betartsák a Bunzl Magatartási Kódexe által meghatározott elveket és követelményeket.
Támogatjuk az esélyegyenlőséget és elítéljük a diszkrimináció minden formáját. Elvárjuk, hogy az egyének egyenlő és tisztességes bánásmódban részesüljenek és minden foglalkoztatási, képzési és előmeneteli döntés a munkavégzésen alapuló szempontokon nyugodjon. Ez a munkakörök pályáztatási folyamataira is érvényes, ahol célunk az adott munkakörre leginkább alkalmas személy kiválasztása.
A munkavállalóinkra vonatkozó tisztességes bánásmód iránti elkötelezettségünk azonban nem merül ki a pozícióra való kiválasztás vagy a képzés szintjén, hanem a foglalkoztatás teljes idejére kiterjed. Arra ösztönzünk mindenkit, hogy fejlődjön és irányítsa karrierjét. Annak érdekében, hogy ebben mi is segítsünk, képzéseket biztosítunk és törekszünk a megüresedett pozíciók belső munkatársakkal történő betöltésére. Törekszünk arra is, hogy bevonzzuk, motiváljuk és megtartsuk munkavállalóinkat a jó teljesítmény jutalmazásával és a hatékony belső kommunikációval.
Abban hiszünk, hogy a befogadó munkakörnyezet megteremtése vezetői felelősség. Támogatjuk vezetőinket abban, hogy mindennapi tevékenységükben, feladataik ellátása során a sokszínűség, a méltányosság és a befogadás elveit kövessék és ehhez minden szükséges képzést biztosítunk számukra. A munkavállalóink mellett fontosnak tartjuk a társadalmi felelősségvállalást, illetve a vállalat tevékenysége által érintett közösségek támogatását. Ennek érdekében 2023-ban két alapítványt is támogattunk pénzadományokkal:
- Remény a Leukémiás Gyermekekért Közhasznú Alapítvány – kollégáink a karácsonyi jutalmuk egy részét ajánlották fel;
- CsodaCsoport alapítvány – a partnereknek szánt karácsonyi ajándékokra elkülönített összeget fordítottuk jótékony célra.
Emellett tárgyi adományokkal iskolákat támogattunk, mely során régi, de még használható monitorjainkat ajánlottuk fel. Fő célunk, hogy továbbra is egy olyan globális céget építsünk, amely jó hatással van munkavállalóira és a társadalmi környezetére.
Great Place To Work (GPTW) felmérés
A GTPW által készített felmérés egy nemzetközileg elismert formája a munkavállalói elkötelezettség mérésének. A félmérés a munkavállalók vállalatba és annak vezetőibe vetett bizalmi szintjét méri. A Bunzl Magyarország 2023. szeptemberében kérte fel munkavállalóit (139 fő) a kérdőív kitöltésére, 129 kitöltött kérdőívvel a részvételi arány magasabb volt, mint 90%.
Az felmérés eredménye alapján 2023. októberétől GPTW minősítéssel rendelkezünk.
A GPTW a bizalom 5 fő pillérét méri, melyek mindegyike 3 alpillérből áll:
Hitelesség:
- Kommunikáció: méri, hogy a vezetés és a munkavállalók közötti kommunikáció hatékonyságát a kétirányú kommunikáció ösztönzése érdekében.
- Kompetenciák: az alkalmazottak és az erőforrások hatékony koordinálásának, a munka felügyeletének, a stratégia felvázolásának és végrehajtásának képességet méri.
- Integritás: a mindennapokban tapasztalható őszinteségéget és megbízhatóságot vizsgálja. A vezetőknek példát kell mutatniuk és teljesíteniük kell az ígéreteiket.
Tisztelet:
- Támogatás: a képzési lehetőségeket, a rendelkezésre álló erőforrásokat és felszereléseket méri fel, valamint azt, hogy miként fogadjuk a szakmai sikereket.
- Együttműködés: a munkavállalók és a vezetés közötti kapcsolat és együttműködés minőségét vizsgálja.
- Figyelem: azt méri, hogy a felső vezetés mennyire törődik a munkavállalók jólétével, azáltal, hogy biztonságos és egészséges munkahelyet teremt és szociális juttatásokat biztosít számukra, segítve a munkahelyen kívül életüket.
Méltányosság:
- Egyenlőség: értékeli a szervezeten belül az egyénekkel szembeni egyenlő bánásmód mértékét a tárgyi és immateriális jutalmak elosztása tekintetében.
- Pártatlanság: méri a munkavállalók érzékelését arról, hogy a vezetés milyen mértékben kerüli a részrehajlást, és aktívan törekszik-e arra, hogy az embereket tisztességes és méltányos módon értékelje.
- Igazságosság: azt méri, hogy nincs-e megkülönböztetés a személyes jellemzők tekintetében.
Büszkeség:
- Személyes munka: a munka által inspirált személyes büszkeség azt értékeli, hogy az alkalmazottak hogyan látják saját hozzájárulásukat a vállalat eredményeihez.
- Csapat: a csapatmunka által inspirált büszkeség értékeli a csapat által az egyénnek adott büszkeséget, annak sikereit és hajlandóságát arra, hogy többet tegyen a csapat érdekében.
- Vállalat: a vállalat által inspirált büszkeség azt értékeli, hogy az alkalmazottak hogyan látják a vállalatot és annak hírnevét az ökoszisztémán belül tágabb értelemben.
Bajtársiasság:
- Intimitás: felméri az emberi kapcsolatokat, a kollégák hogyan érzik magukat együtt, mennyire képesek önmaguk lenni, és mennyire képesek másokra támaszkodni és kölcsönösen támogatni egymást.
- Fogadtatás/barátságosság: azt méri, hogy a munkavállalók mennyire érzik barátságosnak és befogadónak a munkahelyi légkört, mennyire szeretik, és hogy kölcsönösen élvezhetik-e egymás társaságát.
- Közösség: tükrözi a csoporton belül kialakult hangulatot, értékeli, hogy a munkavállalók mennyire tekintik magukat egy “család” vagy “csapat” részének.
Az eredményeket két fő mérőszámmal mérik:
- Trust Index (TI) – a kérdésre adott pozitív válaszok átlagos száma; és
- Overall Perception (OP) – pozitív válaszok a következő kérdésre: „Mindent figyelembe véve azt mondanám, hogy ez egy remek munkahely”.
Magyarországon 60%-os TI-et kell elérni ahhoz, hogy a vállalat a GPTW tanúsítványt megkapja. Nekünk sikerült ezt a határértéket túllépni és 73%-os TI-vel érdemeltük ki a minősítést (Bunzl Csoport TI: 69%).
A Bunzl Magyarország Kft. eredményeit a lenti ábra mutatja összehasonlítva a Bunzl Csoport globális eredményeivel.
GPTW felmérés eredményei
WINGS program
A LeanIn.org és a McKinsey &Company által kiadott “Women in the Workplace 2020” tanulmány szerint minden 100 előléptetett és vezetői szintre felvett férfira csak 72 előléptetett és felvett nő jut. Ennek eredményeként a férfiak a vezetői szintű pozíciók 62%-át töltik be, míg a nők csak 38%-át. Ez a korai egyenlőtlenség hosszú távú hatással van a tehetséggondozásra. Mivel vezetői szinten a férfiak száma jelentősen meghaladja a nőkét, lényegesen kevesebb nőt kell felvenni vagy előléptetni felsővezetőkké. A nők száma pedig minden további szinten csökken, tehát még akkor is, ha a felvételi és előléptetési arányok javulnak a nők számára a felső szinteken, a nők egésze soha nem tud felzárkózni, egyszerűen túl kevés nő van az előre lepéshez.
Míg a vállalatok igyekeznek megszüntetni a nemek közötti szakadékot, és lépéseket tesznek az egyenlőség felé vezető úton, van néhány dolog, amit a nők maguk is megtehetnek a változás előmozdítása és saját maguk támogatása érdekében. Ha a nők teljes mértékben tisztában vannak értékeikkel, megtalálják a hangjukat, és kiállnak magukért, akkor biztosan sikeresek lesznek. A WINGS program ehhez nyújt segítséget.
WINGS program logója
A programot az IBC cég nyújtja külső képzési szakemberek bevonásával, akik tanfolyamokat tartanak női vezetők és tehetségek számára. A képzés 8 izgalmas modulra oszlik, melyek különböző témákat dolgoznak fel és segítik a nők munkáját, ambícióikat, valamint segítik őket a mindennapi kihívásokban.
A program meghatározó élményt nyújt, önfeltárást tesz lehetővé különböző személyes nézőpontokból, például a nők előtt álló identitásbeli kihívásokról, értékekről, ambíciókról, erősségekről, célokról és szakmaiságról. A résztvevők megvizsgálják erősségeiket, fejlődési területeiket és lehetőségeiket, a program végére meghatározzák egyedi vezetői identitásukat, mellyel képesek másokat motiválni, irányítani. A tanfolyam elvégzése a „belülről kifelé” történő építkezés élményét nyújtja, melynek alapvető célja a vezetői szerepről, a női vezetői létről alkotott kép megformálása.
Vállalatunknál 2023-ban, október elején indítottuk el ezt a programot, ami 8 modulból állt, a záró alkalom 2024. február 28-án került megrendezésre. A képzést 9 tehetséges női munkavállalónk végezte el, akik ennek köszönhetően megnövekedett önbizalommal rendelkeznek, ki tudnak állni magukért és követendő példákká váltak a többi nő számára.
Családok
Számunkra a családok támogatása szintén prioritás, ugyanis elismerjük, hogy a munka és magánélet egyensúlya kulcsfontosságú a munkavállalók hosszú távú elkötelezettségéhez és teljesítményéhez. Ennélfogva olyan kezdeményezéseket és támogatásokat igyekszünk nyújtani, amelyek segítenek kollégáinknak hatékonyabban összeegyeztetni munkájukat a családi kötelezettségeikkel. Rugalmas munkaidők, otthoni munkavégzés lehetősége, gyermekgondozási támogatások és családbarát irányelvek mind olyan intézkedések, amelyek elősegíthetik a munkavállalók és családjaik jóllétét, és hozzájárulhatnak a vállalat munkahelyi kultúrájának erősítéséhez és versenyképességéhez.
Már a gyermek születésétől szeretnénk támogatásunkról biztosítani az apákat az apasági szabadsággal. Az apa, a gyermeke születése után, a születést követő második hónap végéig tíz munkanap apaszabadságra jogosult, amelyet kérésének megfelelő időpontban, legfeljebb két részletben vehet igénybe. A pótszabadság idejére a munkáltató az apa részére távolléti díjat fizet. A munkavállaló az apasági szabadság öt munkanapjára a távolléti díj száz százalékára, a hatodik munkanapjától a távolléti díj negyven százalékára jogosult. A Bunzl Magyarország Kft. a második hét negyven százalékát kiegészíti az apukák részére száz százalékra.
Iskola-, bölcsőde- és óvodakezdési támogatással is segítjük a gyereket nevelő munkavállalóinkat. 2023 őszén, a jogosultsági nyilatkozatok leadása után, utalvány formájában kapták meg a támogatást.
Fontosnak tartjuk, hogy megkönnyítsük a nyári iskolai szünetből adódó kihívásokat is. 2023-ban két 1-1 hetes nyári tábort szerveztünk, melyeken összesen 16 gyermek vett részt. Napi háromszori étkezés, barkácsolás, kézműveskedés, különböző beltéri és kültéri játékok, szabad foglalkozás, csendespihenő mind része volt a napi programoknak. Ráadásul az egyik hetet egy farmon tölthették a gyerekek, ahol lehetőségük volt betekintést nyerni az állatok körüli munkákba és feladatokba.
Egészség és biztonság, egészségbiztosítás
Munkavállalóink, vállalkozóink és látogatóink egészsége és biztonsága prioritás számunkra. Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy biztonságos és egészséges munkahelyet biztosítsunk, és folyamatosan fejlődjünk az egészség és biztonság területén. Az Egészség és Biztonság Irányelvünkben foglaltak szerint irányítási rendszereket vezetünk be, hogy gondoskodjunk az egészségügyi és biztonsági jogszabályok betartásáról, illetve az egészségügyi és biztonsági teljesítményünk javításáról. Egészségügyi és biztonsági irányítási rendszereink többek között a következőket fedik le:
- Raktárak biztonsága: Gondoskodunk raktáraink megfelelő elrendezéséről és felszereléséről, valamint személyzetünk megfelelő képzéséről, hogy minimalizáljuk a kézi rakodás kockázatait, és a felügyeletnek köszönhetően csökkentsük az esés, a megcsúszás és a leeső tárgyak okozta sérülések veszélyét.
- Járművek biztonsága: Sofőrjeinket rendszeresen képezzük, járműflottánkat pedig jól karbantartjuk. Továbbra is törekszünk járműflottánk mihamarabbi ellenőrzési rendszerekkel való felszereléséért, a baleseteket pedig a hatékonyság és a biztonság növelése érdekében kivizsgáljuk.
Egészségügyi és biztonsági teljesítményünket nyomon követjük, ellenőrizzük, felülvizsgáljuk és bejelentjük az előírások betartásának biztosítása és a folyamatos fejlődés segítése érdekében.
Jelentjük és kivizsgáljuk a baleseteket és a majdnem balesethez vezető eseteket, hogy fejlesszük az egészség- és biztonságkezelésünket. Az ilyen eseményekből tanult leckéket korrekciós intézkedések meghozatalára, az újbóli előfordulás elkerülésére használjuk fel.
A fentiekben leírtakon túl 2024. januárjától egészségügyi ellátást biztosítunk munkavállalóinknak, amit a Medicover magánegészségügyi cég nyújt. Az egészségbiztosítási csomag által fedezett szolgáltatások köre tág, a munkavállalók többek között prevenciós, labor- és diagnosztikai vizsgálatokat vehetnek igénybe, illetve korlátlan járóbeteg-ellátásra jogosultak közel 40 szakágban. Ráadásul a programban lehetőség van arra, hogy a munkavállalóink hozzátartozói is igénybe vehessék a szolgáltatásokat.
Fellépés az éghajlatváltozás ellen - Scope 1, 2 & 3
2023 folyamán a világ ismét valódi, megfigyelhető éghajlati változásoknak volt tanúja – áradások, aszályok és súlyos hőhullámok továbbra is hatással vannak az ezeknek legkevésbé ellenálló ökoszisztémákra és közösségekre. A bolygó gleccserei és óceánjai is változásokon mentek keresztül – a jégsapkák olvadnak, a tengerszint emelkedik, az óceánok felmelegednek és savasabbá válnak. Mindezek a változások és szélsőséges időjárási események az antropogén eredetű globális felmelegedésnek tulajdoníthatók. Mivel ezek a következő évtizedekben egyre hangsúlyosabbak lesznek, a vállalatok és kormányok összehangolt és ambiciózus fellépése nélkül jelentős kihívások elé állítják társadalmunkat és környezetünket.
A Bunzl-nél tudjuk, hogy működésünk, disztribúciós tevékenységünk és ellátási láncaink mind részét képezik a kihívásnak. Amellett, hogy felmérjük a hosszútávú kockázatokat, amelyeket az éghajlatváltozás jelent a cég számára, továbbra is teljesítjük a jóváhagyott rövid és hosszútávú szén-dioxid-csökkentési céljainkat.
A net zero elérése lehetőséget jelent a Bunzl számára, hogy rugalmasabb vállalkozást építsen, a fenntarthatósági stratégiájának része, hogy alapvető üzleti megoldásokat szállítson világszerte és hosszú távú fenntartható értéket teremtsen valamennyi érdekelt fél számára. A net zero elérése jelentős kihívást jelent, hiszen nemcsak saját működésünket kell értékelnünk és megváltoztatnunk, hanem több száz ügyféllel és beszállítóval kell együttműködnünk, hogy elérjük az ENSZ Éghajlatváltozási Keretegyezménye (UNFCCC) Párizsi Megállapodás céljainak teljesítéséhez szükséges kibocsátáscsökkentést. Ennélfogva továbbra használjuk az ellátási láncban betöltött pozíciónkat, hogy előmozdítsuk a változást és ahol csak tudjuk, ott befolyásunkat felhasználjuk más vállalkozások működésének fenntartható pályájára állításában.
Vállalatunk elkötelezett a tevekénységéből származó CO2-kibocsátás csökkentésében és kompenzálásában. 2023-ban 2019-hez képest 29,2%-os CO2 ekvivalens kibocsátáscsökkentést értünk el a Scope 1 és 2 körébe tartozó kibocsátások terén. Ezt egyrészt úgy értük el, hogy a Bunzl Magyarország Kft. mindkét telephelyén napelemeket telepíttettünk. Budapesten 2 ütemben történt a telepítés, az első ütem 2021. decemberében, a második ütem 2023. májusban valósult meg. 2023-ban 80.300 kWh volt a telephely villamosenergia fogyasztása, amit a napelemek energiatermelése biztosított, ugyanis összesen 98.400 kWh áramot termeltek ebben az évben. Biatorbágyon 2023. májusban történt meg az üzembe helyezés, így 2023-ban összesen 53.300 kWh volt a termelés, amit fel is használtunk. Ebben az évben 190.500 kWh volt az összes villamos energia fogyasztás, tehát az éves fogyasztás 1/3-át fedezték a napelemek.
A céges személygépkocsi állományban sikerült 5 autót plug-in hybridre cserélni. 2025-re a cél olyan céges autó-szabályzatot bevezetni és végrehajtani, ami erősen támogatja az elektromos autók előtérbe helyezését és a belső égésű motoros autók mielőbbi kivezetését. Továbbá 2026-ra várhatóan a saját 3,5 tonna alatti kis haszongépjárművünket is elektromosra tudjuk cserélni, a meglévő bérleti szerződéseink kifutása után. Emellett a fuvarozóinkkal való partnerség alapján, tesztek lefolytatása után elő kívánjuk mozdítani az alternatív, alacsony kibocsátású üzemanyagokkal működő és elektromos haszongépjárművek használatát.
Az 1. és 2. kategóriába tartozó izzók arányát fokozatosan csökkenteni szeretnék és végül 100% LED izzó arányt elérni. Az 1. kategóriába a nagy intenzitású kisülési izzók, míg a 2. kategóriába a fluoreszkáló fénycsövek tartoznak. A LED izzók után a 2. kategóriás izzók használata preferált.
Vállalatunk Scope 1, 2 & 3 kibocsátásai
A Scope 3 körbe tartoznak a hulladékokkal járó kibocsátások. A vállalatnál arra törekszünk, hogy minél kevesebb legyen a keletkező hulladék mennyisége, különösen a kommunális hulladék mennyisége és minél hatékonyabb, tisztább legyen a szelektív hulladék gyűjtése, hiszen ezzel érhető el, hogy a hulladék minél nagyobb aránya újrahasznosításra kerüljön és másodnyersanyagként visszaintegrálódjon a folyamatokba, elősegítve ezzel a körforgásos gazdaság alapelvének megvalósulását. A Bunzl Magyarország Kft.-nél nemcsak arra törekszünk, hogy kibocsátásainkat csökkentsük, hanem kompenzáljuk is azokat. Ennek megvalósítása érdekében az elmúlt években a Föld napja alkalmából fákat ültettünk közösen a kollégákkal a cég biatorbágyi telephelyén.
Közös faültetés a Föld napja alkalmából 2023-ban
Alternatív termékek: begreen, Prime Source, Pristine
Az alternatív anyagokból készült csomagolás és termékek iránti fogyasztói kereslet továbbra is ösztönzi elkötelezettségünket az alacsony szén-dioxid-kibocsátású és körforgásos gazdaságot támogató termékekre és megoldásokra való átállásban.
Ügyfeleink a food service, az élelmiszeripar és a kiskereskedelem területén is válaszokat keresnek az új trendekre, ezért egyre inkább az újrahasznosítható, az újra használható és az alacsony környezeti hatású termékeket keresik. Ügyfeleink bíznak abban, hogy szakértői tanácsokkal látjuk el őket a csomagolási trendekkel és jogszabályokkal kapcsolatban, segítséget nyújtunk jelentési kötelezettségeik hatékony teljesítésében és a fenntarthatósági céljaik eléréséhez szükséges megoldások kiválasztásában.
A fenntarthatóság és a társadalmi felelősségvállalás nagyon fontos részét képezi cégünk stratégiájának. Ez a törekvés olyan innovatív megoldásokat feltételez, melyek hozzájárulnak a környezetre gyakorolt negatív hatások csökkentéséhez. A felelősségteljes fogyasztás alapját az alternatív alapanyagok használata, az újra felhasználás és az újrafeldolgozás képezheti. Kiemelt küldetésünknek tartjuk, hogy a rögzült vásárlói szokások, irányzatok befolyásolásával, új vásárlói kultúra integrálásával aktív részt vállaljunk hazánk környezetvédelmi törekvéseinek megvalósításában.
A környezettudatos szemléletmód kiemelt prioritás számunkra, ezért kiemelt figyelmet fordítunk a természetes alapanyagokból készült, komposztálás során lebomló vagy újrahasznosított alapanyagból készült catering és élelmiszercsomagoló termékekre. 2021. júliusától Magyarországon is betiltották az egyszer használatos műanyagtányérok, evőeszközök, fülpálcikák és keverőlapkák, valamint az EPS-ből készült poharak, ételszállító dobozok és egyéb az ebből az anyagból készült termékek használatát. Ezeket az anyagokat és termékeket más, fenntarthatóbb alapanyagokra cseréltük, ilyen például a cukornád, kukorica keményítő, búzakorpa, fa, papír, bambusz alapanyagból készült termékek.
Követve a food service trendeket a Begreen (Bunzl saját márkája) termékpalettájában megtalálható számos környezetbarát termék, mely 100%-ban megújuló forrásból származik. Örömmel mutatjuk be termékválasztékunk sokféleségét, amely lehetővé teszi, hogy mindenki megtalálja a saját igényeinek és céljainak leginkább megfelelő termékeket. Legyen szó háztartási felhasználásról, éttermi környezetről vagy különféle eseményekről, fesztiválokról, nálunk mindenki megtalálja a legjobb megoldást. Termékeinket éttermi láncok, gyorséttermek, ételkiszállító cégek, közületek, hideg- és melegkonyhák, pékségek, cukrászatok, tej-, húsüzemek, valamint ipari felhasználók választják.
A környezetbarát csomagolás előnyei:
- Környezetvédelem: Használata csökkenti a környezetterhelést. A környezetbarát csomagolóanyagok könnyen lebomlanak vagy újrahasznosíthatók, ezzel hozzájárulva a hulladéklerakók terhelésének csökkentéséhez és az ezekből eredő környezeti problémák megelőzéséhez. Ezek az anyagok általában újrahasznosított vagy megújuló forrásokból származnak, mint például papír, cukornád, fa vagy biológiailag lebomló műanyagok.
- Pozitív üzenet: A környezetbarát csomagolás használatával kifejezheti, hogy a vállalkozás elkötelezett a fenntarthatóság iránt, ami pozitív üzenetet közvetít a vásárlóknak. Ez hozzájárul az üzleti hírnév javításához és a vásárlók elkötelezettségéhez.
- Felhasználói elégedettség: A környezettudatos fogyasztók hajlamosabbak azokat a vállalkozásokat választani, amelyek környezetbarát csomagolást használnak, így növelheti a vásárlói elégedettséget és lojalitást.
A begreen termékpalettája mellett fontosnak tartjuk egy másik saját márka termékkínálatában is változásokat véghez vinni és környezettudatosan gondolkodni.
A Prime Source saját márka termékei az épület takarítást teljes egészében lefedik. Ügyfeleink a tisztítószerek széles választékából választhatnak, amit egy kiváló minőségű mikroszálas törlőkendővel bővítettünk ki, illetve további termékek bevezetését is tervezzük a jövőben. Annak érdekében, hogy a termékpalettánk még sokszínűbb legyen, 5 környezetbarát tisztítószert is be kívánunk vezetni Ecolabel minősítéssel. Számunkra fontos ennek a tanúsítványnak a megszerzése, ugyanis az Ecolabel címkét az különbözteti meg az egyéb címkéktől, hogy ezt egy hivatalos, független és harmadik féltől származó tanúsítási programon keresztül lehet megszerezni. A termék Ecolabel címkéje azt jelenti, hogy az adott terméket tudományosan megalapozott szabványnak megfelelően hagyták jóvá.
Prime Source Green Line termékeink a következőek: fürdőszoba tisztítószer, üvegtisztító, átalános tisztítószer, kézi mosogatószer, konyhai tisztítószer. A higiénia és tisztaság minden környezetben alapvető fontosságú, legyen szó otthonról, munkahelyről vagy közösségi terekről. A Pristine habszappan és bőrápoló adagoló rendszerek kiváló választást jelentenek azoknak, akik a legmagasabb szintű higiéniát és kényelmet keresik. Ráadásul szintén kiváló választás azoknak, akik a környezettudatosságot tartják szem előtt, ugyanis az utántöltők az eredeti méret 1/5-ére zsugorodnak és 100% R-PET anyagból készülnek, ezáltal csökkentve a környezeti terhelést.
Információbiztonság és digitalizáció
Értékes vagy üzleti szempontból érzékeny adatok elvesztése, ami pénzügyi veszteségekhez és jó hírnevünk sérüléséhez vezethet, vagy vírustámadás, ami miatt sérülhetnek adataink vagy rendszereink hosszú időre leállhatnak, vagy az online csalók, akik a Bunzl munkatársait célozzák meg kéretlen e-mailjeikkel, amelyek – ha megnyitják őket – figyelik és megjegyzik a leütött billentyűket vagy vírustámadást indíthatnak el hálózataink ellen, ezek mind olyan veszélyek, amelyeket a digitalizáció és az informatikai rendszerek térnyerése hozott magával.
A Bunzl Csoport az információs eszközöket – beleértve az adatokat, termékeket, informatikai rendszereket, hálózatokat, számítástechnikai eszközöket és üzleti alkalmazásokat – alapvető és rendkívül értékes üzleti eszközöknek tekinti, és elkötelezett a vállalat információs eszközeinek a visszaélésekkel vagy kompromittálódással szembeni védelme mellett. Ennek érdekében a Bunzl Információbiztonsági Politika meghatározza, hogyan védjük a Bunzl-t és hírnevét az információs eszközeinkkel való visszaéléssel vagy veszélyeztetéssel kapcsolatos (belső vagy külső, szándékos vagy véletlen jellegű) fenyegetésekkel szemben. Kockázatalapú megközelítéssel megfelelő intézkedéseket teszünk információs eszközeink védelme, az információbiztonsági incidensek gyakoriságának és hatásának csökkentése érdekében, hogy lehetővé tegyük az üzleti tevékenységet, növeljük a termelékenységet, és megfeleljünk a jogi és szabályozási követelményeknek. Ez az információbiztonsági szabályzat kötelező és vonatkozik a Bunzl valamennyi üzleti területére, operatív vállalatára és a Bunzl munkavállalóira, illetve vonatkozik a harmadik fél beszállítókra és a Bunzl nevében dolgozó egyéb felekre, akik hozzáféréssel rendelkeznek a Bunzl vagy az ügyfelek tulajdonához, rendszereihez vagy adataihoz.
Ezt kiegészítve a saját Információbiztonsági politikánk meghatározza az informatikai erőforrások és képességek biztonságának típusait és szintjeit, amelyeket létre kell hozni és működtetni kell ahhoz, hogy ezek az elemek biztonságosnak tekinthetők legyenek. A biztonsági szabályzat célja, hogy meghatározza a szervezeten belüli informatikai szolgáltatások megfelelő és biztonságos használatának biztonsági követelményeit. Szintén célja, hogy a lehető legnagyobb mértékben megvédje a szervezetet és a felhasználókat az olyan biztonsági fenyegetésekkel szemben, amelyek veszélyeztethetik integritásukat, magánéletüket, hírnevüket és üzleti eredményeiket. A dokumentum a szervezet valamennyi felhasználójára vonatkozik, beleértve az ideiglenes felhasználókat, a szolgáltatásokhoz ideiglenes hozzáféréssel rendelkező látogatókat és a szolgáltatásokhoz korlátozott vagy korlátlan hozzáférési idővel rendelkező partnereket. A dokumentumban foglalt irányelvek betartása mindenki számára kötelező, aki üzleti kapcsolatban áll vállalatunkkal.
Munkavállalóink az IT területén fáradhatatlanul dolgoznak adataink védelmén, valamint a vírusok és hackerek elleni védelmen, de fontosnak tartjuk, hogy mindegyik munkavállalónk kivegye a részét az információbiztonságban, hiszen ők is felelősek adataink és rendszereink védelméért. Ennek érdekében a Bunzl Cyber Security csapata időszakosan kiberbiztonsági képzéseket tart munkavállalóinknak, mely segít abban, hogy a beosztásuknak megfelelő biztonsági képzésben részesüljenek.
A digitális transzformáció cégünknél három szinten valósul meg – digitizáció (analógból digitális adatra váltás), digitalizáció (folyamatok veszteségeinek azonosítása, digitális eszközök bevonása a hatékonyság növelésébe), digitális transzformáció (a digitizációs és digitalizációs feladatok összefogása, egy újfajta szemléletmód kialakítása (változáskezelés/alkalmazkodás)). A fenntarthatóság szempontjából nagyon fontos az új szemléletmód által meghatározott folyamatos önvizsgálat, a veszteségek azonosítása és csökkentése, valamint a környezet változásaihoz történő alkalmazkodás képességének elsajátítása. Az ebből a szemléletmódból eredő elgondolások segítenek a fizikai veszteségek (pl. hulladék, pazarlás stb.) azonosításában és kezelésében is.
A munkafolyamatok megváltoztatásakor fontos szempontként odafigyelünk arra, hogy minél kevesebb papírmunkával és veszteséggel járó folyamatot alakítsunk ki, valamint, hogy azonosítsuk a folyamat veszteségeit, a pazarlást is, hogy ezt követően hatékonyan fel tudjunk lépni ellene.
Törekszünk arra, hogy az operációs tevékenységünk során minél kevesebb papírt használjunk fel. A feleslegessé vált papírokat pedig igyekszünk újra felhasználni, ezért külön gyűjtjük ezeket. Fontosnak tartjuk azt is, hogy az üzleti dokumentumokat egyre nagyobb mértékben digitalizáltan tároljuk. Annak érdekében, hogy fölösleges dokumentumokat ne nyomtassunk ki, minél inkább az e-számla és e-aláírás használatát preferáljuk.
Elektronikus adatcsere (EDI)
Az elektronikus adatcsere (EDI) olyan technológia, amely segít a kereskedelmi partnereknek és szervezeteknek felgyorsítani a logisztikai határidőket és megszüntetni a kézi hibákat azáltal, hogy automatizálja a business-to-business (B2B) kommunikációt.
Az EDI alkalmazása megoldást nyújt a kézzel feldolgozott megrendelések, rendelés-visszaigazolások, szállítólevelek és számlák helyettesítésére. A szabványosított üzeneteken alapuló, szabványosított kommunikációs módszereken keresztül történő információcsere lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy az információkat automatikusan, emberi beavatkozás nélkül integrálják belső rendszereikbe, és így elkerüljék a kézi munkát és a kézi adatbevitelből eredő hibákat.
A Bunzl Continental Europe azt a célt tűzte ki, hogy a beszállítókkal való teljes kommunikációt elektronikus úton, kézi feldolgozás nélkül bonyolítsa le. Ezt a célt az összes vállalatra és a teljes – beszerzéstől a számlázásig terjedő – folyamatra vonatkozóan tűzték ki, így mi is érdekeltnek vagyunk ennek megvalósításában. Ez a cél túlmutat a papírmentességen és az érintés nélküli feldolgozásra törekszik. Emellett azoknak a vállalatoknak, amelyek nem tudnak vagy nem akarnak EDI-kapcsolatot létesíteni a Bunzl-lel, lehetőségük van a Bunzl által létrehozott beszállítói portált (VIP portál) használni. A portál ugyanazokon a funkcionális üzeneteken alapul, mint az EDI-üzenetek, ami azt jelenti, hogy a mi oldalunkon nincs különbség az üzenetek feldolgozásában.
Digitális marketing és webshop
A digitális marketing és a hagyományos marketing közötti fő különbség az, hogy a digitális marketing az online térben, míg a hagyományos marketing az offline világban zajlik. A digitális marketing során az interneten keresztül érhetjük el a célcsoportot, például weboldalakon, közösségi média platformokon vagy e-mailen keresztül. Ez lehetővé teszi a célzottabb, mérhetőbb és interaktívabb kampányokat. A hagyományos offline marketing viszont az offline eszközöket használja, például nyomtatott katalógusok, plakátok vagy rendezvények formájában. Online megjelenéseink: weboldal, webshop, közösségi média (Bunzl Facebook, LinkedIn, Instagram, valamint a YouTube), Mailchimp hírlevél (a nyomtatott szórólapok helyett).
Webshopunkon szintén egyre nagyobb szerepet kap a fenntarthatóság képviselete. Az alternatív anyagokból készült termékeinket például „Believe jelölő négyzetek” segítségével emeljük ki, melyek a következők:
- Believe Renewable Resources: A termék alapanyaga megújuló erőforrásból származik, pl. Tana vegyszerek, papír alapanyagú termékek, amit a beszállítók (pl. Tana, Duni) jeleznek.
- Believe Recycled Resources: A termék alapanyaga újrahasznosított forrásból származik, pl. Tana vegyszerek (a flakonjuk újrahasznosított műanyagból készül), papír anyagú termékek, újrahasznosított műanyagból készült termékek stb.
- Believe Compostable: A termék komposztálható anyagból van, mint például nyárfa, fenyőfa, puhafa, bambusz, bambusz levél, pálmalevél, cukornád, bagasse, PLA, kukorica keményítő.
- Believe Recycling: A termék újrahasznosítható anyagból van, mint például nyárfa, fenyőfa, puhafa, papír, karton, APET, PET, RPET, PETE, PP, PS, CPET.
- Believe Reuse: A termék újrahasználható, pl. többször használható pohár, evőeszköz stb.
Minősítések
ISO 9001
Az ISO 9001 egy globálisan elismert minőségirányítási szabvány, ami abban segíti a különböző méretű és ágazatú szervezeteket, hogy javítsák teljesítményüket, megfeleljenek az ügyfelek elvárásainak, és elkötelezzék magukat a minőség mellett. Az ISO 9001 követelményei meghatározzák, hogyan kell kialakítani, bevezetni, fenntartani és folyamatosan fejleszteni egy minőségirányítási rendszert. Az ISO 9001 tanúsítvány azt jelzi, hogy egy szervezet megfelel a szabvány irányelveinek, illetve támogatja a minőség iránti elkötelezettség és a folyamatos fejlődés kultúrájának kialakítását.
ISO 14001
Az ISO 14001 egy nemzetközileg elismert környezetirányítási szabvány. Célja, hogy segítse a szervezeteket környezetvédelmi teljesítményük javításában, hatékonyabb erőforrásfelhasználásban és hulladékcsökkentésben. Az ISO 14001 keretet nyújt a környezetirányítási rendszerek tervezéséhez és bevezetéséhez, valamint a folyamatos környezeti fejlesztéshez. A szabvány betartásával a szervezetek proaktív lépéseket tehetnek a környezeti lábnyom minimalizálása, a jogszabályi előírások betartása és a környezeti célok elérése érdekében. AZ ISO 14001 az egyik legfontosabb tanúsítvány azoknak a szervezeteknek, amelyek elkötelezettek a fenntartható jövő iránt, és összekapcsolják a környezeti felelősséget a stratégiai üzleti növekedéssel.
FSC minősítés
Az FSC (Forest Stewardship Council) egy nemzetközi szervezet, amely a fenntartható erdőgazdálkodást támogatja. Az FSC tanúsítvány azt jelzi, hogy a faanyag vagy a papírtermék a környezetvédelmi és társadalmi normáknak megfelelően került előállításra. Az FSC által tanúsított termékek garantálják, hogy az erdők kezelése fenntartható, a biodiverzitást megőrzik, és a helyi közösségek jogait tiszteletben tartják. Az FSC logóval ellátott termékek vásárlásával támogathatjuk az erdők megóvását és a környezetvédelmet. Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy a portfóliónkban szereplő fából és papírból készült termékeink alapanyaga fenntartható erdőgazdálkodásból származzon.
Ennél fogva elvárjuk, hogy beszállítóink és termékeink rendelkezzenek az FSC tanúsítvánnyal. A begreen kínálatában az érintett termékek gyártóit minősítette az FSC, míg a TableSMART adagolós szalvétánk a Bunzl FSC számát hordozza. Beszállítóink FSC tanúsított alapanyagból gyártatnak részünkre többnyire kéztörlőket, WC papírt és ipari törlőket. Márka termékeinknek (pl. Tork, Kimberly-Clark, Vajda papír) szintén van FSC tanúsítványa.
Great Place To Work
A GTPW nemzetközileg elismert eszköz a munkahelyi elkötelezettség felmérésére. Alapelve, hogy a munkavállalók bizalmának szintjét határozza meg a vállalatuk és annak vezetése iránt. A GPTW a bizalom 5 fő pillérét – hitelesség, tisztelet, méltányosság, büszkeség, bajtársiasság – méri, melyek mindegyike 3 alpillérből áll.
Az eredményeket két fő mérőszámmal írják le: Trust Index (TI) – az egyes kérdésekre adott pozitív válaszok átlagos száma; és Overall Perception (OP) – pozitív válaszok a következő kérdésre: „Mindent figyelembe véve azt mondanám, ez egy remek hely a munkavégzésre”. Magyarországon 60%-os TI-t kell elérni ahhoz, hogy a vállalat a GPTW tanúsítványt megkapja.
EcoVadis Bronze 2024
Az EcoVadis egy nemzetközileg elismert fenntarthatóságot értékelő szervezet. Célja, hogy segítse a vállalkozásokat fenntarthatósági teljesítményük javításában. Az EcoVadis által készített tanúsítványok segítenek a vállalatoknak mérni és nyomon követni a gazdasági, környezeti és társadalmi teljesítményüket. A fenntarthatósági kérdések a vállalat iparágán, méretén és elhelyezkedésén alapulnak. Ennek alapján választják ki a vonatkozó legfontosabb fenntarthatósági kérdéseket, amelyek aztán meghatározzák, hogy milyen kérdéseket kapunk, és az egyes témák milyen hatással vannak az összesített pontszámunkra.
Esetünkben az értékelést 3 indikátor alapján végezték, ezek a következők:
- Irányelvek: Egy irányelv olyan célkitűzések összessége, amelyek konkrét fenntarthatósági kérdésekkel foglalkoznak. Megmutatja, hogy a vállalat mekkora figyelmet fordít hatásainak csökkentésére, a kockázatai minimalizálására, vagy a teljesítménye javítására. Az irányelvek önkéntesek, és túlmutatnak a nemzeti jogi követelményeken. Az irányelvekre példák:
- Általános elvek, nyilatkozatok és minőségi célkitűzések a fenntarthatóság javítása érdekében
- Konkrét mennyiségi célkitűzések meghatározott jövőbeli határidővel
- Intézkedések: Ez a mutató a vállalat fenntarthatósági irányelveit és kötelezettségvállalásait támogató intézkedéseiről szól.
- Riportálás: A jelentéstétel kvantitatív KPI-ken alapul, amelyek a fenntarthatósági gyakorlatok végrehajtását mérik.
A fenntarthatóság 4 területének értékelésére összpontosítanak, ezek a következők:
- Munkaerő és emberi jogok: Ez a kategória két területre összpontosít:
- Munkavállalói jogok, mint például egészség és biztonság, munkakörülmények, karriermenedzsment és képzés
- Emberi jogok, mint például az emberkereskedelem, a gyermekmunka és a kényszermunka megelőzése, valamint a sokszínűség, a méltányosság és a befogadás támogatása
- Fenntartható beszerzés: A kategória a fenntarthatósági kockázatok kezelésére összpontosít az ellátási láncunkban. A legfontosabb kérdések a következőkhöz kapcsolódnak:
- Általunk vásárolt anyagok
- Általunk igénybe vett szolgáltatások
- Fenntartható gyakorlatok népszerűsítésére irányuló intézkedéseink beszállítóink körében
- Fenntartható beszerzést támogató intézkedéseink
- Környezet: Ez a kategória két területre összpontosít:
- A működésre vonatkozó környezetmenedzsment, mint például az irodák energiafelhasználása, a gyártás során felhasznált víz és anyagok, a légszennyezés és a biológiai sokféleséget fenyegető veszélyek
- A termékekre és szolgáltatásokra vonatkozó környezetmenedzsment. Ez magában foglalja:
- Termék használata és életciklusának vége, mint például az elektronikai berendezések energiahatékonysága vagy visszavételi programok
- Ügyfelek egészsége és biztonsága, mint például a fogyasztásra és használatra szánt termékek higiéniája és biztonsága
- Környezetvédelmi szolgáltatások és érdekképviselet, mint például a fenntartható fogyasztást ösztönző programok vagy szolgáltatások
- Etika: Ez a kategória az üzleti etikai kérdések kezelésére összpontosít, mint például:
- Korrupció, beleértve a vesztegetést, a csalást, az összeférhetetlenséget és a pénzmosást
- Versenyellenes gyakorlatok, ideértve a kartelleket, az erőfölénnyel való visszaélést, a jogellenes összefonódásokat és felvásárlásokat
- Rossz információkezelés, beleértve az információbiztonság megsértését
Az EcoVadis által készített értékelési jelentések segítenek a vállalatoknak megérteni a fenntarthatósági teljesítményüket, összehasonlítani azt más vállalatokkal, és optimalizálni a beszerzési folyamatokat. A tanúsítványok hozzájárulnak a hosszú távú befektetések vonzásához és a vállalkozások jövőbiztosításához.


HU
EN
DE